torstai 7. lokakuuta 2021

Kyllä Kontiolahdessakin lorotellaan puunjuureen

(Kuva: Jari Kähkönen)

Bloggaan nyt otsikon osoittamalla tavalla, koska eivät ne sosiaalitilat ole Länsilinjoja paremmat Kontiolahden niin sanotulle linja-autoasemalle ajavalla Savo-Karjalan linjoillakaan. Kerran olen itse nähnyt käyvän juuri niinkuin kirjoitin; solidaarisuussyistä katselin poispäin ja olen tähän asti vaiennut asiasta.

Oli näet riidanalaista, että olisiko julkinen puhe johtanut tilanteen korjaamiseen vai yksittäisen linja-autonkuljettajan vainoamiseen. Niinikään; mistä olisin voinut tietää ovatko sosiaalitilat kuitenkin olemassa jossain? Ei pidä oletella asioita, puuttua toisten elämään ilman avunpyyntöä eikä liioin toimia kaikenkattavan harkitsemattomastikaan.

Olen sittemmin uudelleenarvioinut tilanteen, koska keskiviikkoisen uutisoinnin perusteella päättäen asiat ovat kaikkinensa täysin ruokottoman huonolla tolalla; jopa lakisääteisiä työnantajavelvollisuuksia vastaan rikotaan räikeästi. Nähtävästi vastuuta pakoillaan työn alihankintaluonteen taakse tai väitetään ongelmaa uudeksi.

"Kerran olen nähnyt näin käyvän itsekin kuin kirjoitan; solidaarisuussyistä katselin poispäin ja vaikenin asiasta."

Yle Joensuun radiouutisissa nimittäin luettiin keskiviikkona 6. lokakuuta tieto, jonka mukaan seudullisen JOJO-liikenteen liikennöitsijä Länsilinjat Oy:n Joensuun toimipaikkaan on pyydetty työsuojelutarkastusta puuttuvien sosiaalitilojen vuoksi. Pääluottamusmiestäkin haastateltiin. Asiasta uutisoi myös Karjalainen.

On totta, että JOJO-liikenteen bussikuskit eivät ole Joensuun kaupungin työntekijöitä. Ylipäätään kunnallisia liikennelaitoksia koko maakunnassa on ollut vain yksi; sellainen perustettiin muinaisessa Enon kunnassa, koska kunnanjohtaja oli itsekin entinen linja-autonkuljettaja ja VR:n koululaisliput kävivät liian kalliiksi. Tämä oli silloin joskus.

Siispä; Joensuulla tai Kontiolahdella ei ole velvollisuutta sosiaalitiloja järjestää, ja olettaa sopii, etteivät liikennöitsijätkään ole sen paremmin halukkaita kuin taloudellisesti kykeneviäkään niitä hoitamaan. Se on hyvin tyypillinen niin kutsutun uuden talouden tilanne, jossa palvelu kyllä pyörisi ja raha liikkuisi, mutta proletaarit saisivat kärsiä.

"Raha liikkuu ja palvelu pelaa, mutta proletaarit saavat kärsiä, koska epäkohta ei muka ole kenenkään vastuulla."

Koska eikai kukaan nyt niin lapsellinen ole, että luulee JOJO-liikenteen kilpailutuksen päämääränä olevan työllistää bussikuskeja tai tukea liikennöitsijänä toimivia yrityksiä taloudellisesti? Kyllä sitä kustannusten nousun hillitsemiseksi ja liikenteen palvelutason parantamiseksi taidetaan tehdä. Ja nyt nähtiin seuraukset!

En minä ole ollut sokea. Kun 202:n pysäkki Joensuun keskustassa sijaitsi Taidemuseo Onnia vastapäätä, kävin usein syömässä Dolly-grillillä, joka sekin oli vielä tuolloin olemassa. Melkein joka kerta pöydissä istui kuljettajaunivormuisia miehiä ja yhden siviilitakkia päälimmäisenä käyttävän naisenkin muistan. Siinä teille sosiaalitilat!

Muistikin minulla on. Ennen JOJO:a seutukunnan bussiliikenne oli yksinkertaisesti surkean olematonta. Menikö vuoroja tosiaan silloin niin harvoin, että sosiaalitila-asia ei ole aiemmin tullut ajankohtaiseksi? Mitä minuun tulee; eivät ne bussit vieläkään liian usein kulje. Kunhan ei vain etsittäisi tekosyytä vuoroväleistä ja seuraisi välistäveto.

"Joensuun keskustassa kuljettajat istuivat Dolly-grillin pöydissä. Siinä on teille sosiaalitilat! Ongelma ei syntynyt eilen."

Mokomaan ei ole mitään syytä. Ainakin Kontiolahden liike- ja palvelutalossa, joka on linja-autoasemalle tiloja tarjoavan rakennuksen virallinen nimi; on tälläkin hetkellä silmämääräisesti arvioituna riittävästi vapaata tilaa tähän tarkoitukseen. Jos taas päätepysäkki siirtyy Karpalokaarelle, sosiaalitilat järjestettäneen urheiluhallista.

Yhtäläisellä maailmanmiehen varmuudella, kun suhtaudun Joensuun niin kutsuttuun kaupunkistatukseen ironisoivasti naureskellen; totean, ettei sekään kirkonkylä ole vielä täyteenrakennettu tai loppuunkäytetty. Mikäli tahdotaan; tarve ja tilat kohtaavat kyllä oikeaan hintaan, jos riittävästi kilpailutetaan. Muu on selittelyä tai tekosyy.

Työelämässä selittely ja tekosyyt kukkivat. Jos ollaan kapeakatseisia, nähdään vain oma varikko eli yrityksen vakituiset toimitilat; tietenkin silloin mikään ei käy. Ja toinen klassikko on valitella rahanpuutetta; oikeasti ei kiinnosta, joten päästä varpaisiin bisnesmies onkin muka yht'äkkiä täysin toimintakyvytön.

"Työelämässä selittely ja tekosyyt kukkivat. Joko ollaan kapeakatseisia tai heittäydytään toimintakyvyttömäksi."

Siksi työturvallisuuslaissa säädetään sosiaalitiloista; Suomi on näet järjestäytynyt yhteiskunta, jonka kansalaisia ei työelämässäkään kohdella miten sattuu. Heitä ei sairastuteta, vahingoiteta, kuormiteta, uhata tai kuluteta ennenaikojaan loppuun ja sitten tyrkätä Jonkun Muun vastuulle. Ellei lakia noudateta, sillä on omat seurauksensa.

Näin on siitä huolimatta, että porvareiden oikeusvaltiossa usein työläisten oikeudet tehdään tyhjäksi pitämällä niiden vaaliminen liian vaikeana, harkinnanvaraisena tai yksinkertaisesti antamalla viimeinen sana keski- sekä yläluokille. Siispä; työväenluokka joutuu kamppailemaan kaiken aikaa saadakseen edes elää ja olla. 

Sinä kilpailuttaja tai yrittäjä; kehtaatko tosiaan ihmetellä niin sanottua työvoimapulaa, kun kakarat haluavat johonkin ihme media-alalle itseään toteuttamaan eikä perinteisiin työläisammatteihin? Ette edes sosiaalitiloja enää järjestä. Olette surkeita! Ja sehän tässä pahinta on, että kun koko nykyinen työelämä on samaa hallittua rimanalitusta!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti


OHJEET

Jos sinulla ei ole mitään sanottavaa, älä sano sitä täällä.

Pysy asiassa.

Ole asiallinen.

Älä chattaile.

Ohjeiden vastaisia kommentteja ei julkaista.

Toistuva ohjeiden vastainen kommentointi johtaa toiminnon sulkemiseen.