(Kuva: Jari Kähkönen) |
Eikä vikalista tähän pääty. Seuraavaksi pitää keskustella vaihto- tai päätepysäkkien varustuksesta ja palveluista. Onko olemassa turvallisuuspalvelu, joka tälläiselle saavuttaessa poistaa nukahtaneet, simahtaneet, jatkuvat kiertomatkalaiset, känniläiset ja muut vastaavat? Sekä mihin heidät sitten laitetaan?
Eihän tämä toimi edes perustasolla, kun liikennehenkilökunta on passiivinen, tekniikka koostuu silkoista totteroista ellei puutu tykkänään ja edes kartalla olevien yksityisten turvallisuuspalveluiden kanssa ei ole sovittu yhteistyöstä. Viimemainittu on pääkaupunkiseutuisittain niin vanha vitsi, että se lienee jo itsestäänselvyys.
"Eihän tämä toimi edes perustasolla; henkilökunta on passiivinen, tekniikka ei toimi ja palveluyhteistyö puuttuu."Nii-in. Mutta mitä odottaa neropateilta, jotka onnistuvat mahdollistamaan matkan lähimaksamisen maksukortilla bussissa, mutta eliminoimaan mahdollisuuden ladata sillä matkakorttia? Tosin; mikäli maksat latauksen kortin sijaan käteisellä, sitten ongelmaa ei ole. Latauspisteitä ja automaatteja tuli samalla lisää nolla kappaletta.
Samathan vaihtoivat päittäin Kirkonkylän bussi 202:n sekä Paiholan 204:n päätepysäkkejä Joensuussa, mutta jättivät matkustajat selvittämään uudet loppupään reittikadut reittioppaasta. Jösses. Minä luulin, että vain Afrikassa kulkee busseja, joiden reittiä tai määräasemaa ei tiedetä eli ne voivat vaihtua kesken matkan.
Niinikään; mitäköhän niistäkin Kontiolahden kunnan kanssa väitetysti linjan 203 (Kirkonkylä-Kontioniemi) palvelutasosta käytävistä neuvotteluista mahtaa tulla? Jostain kumman syystä alkavat nimittäin suupielet pyrkiä muikeeseen hymyn edeltä, joka pian purskahtaa äänekkääksi nauruksi. Ei kyllä pitäisi, useistakin eri syistä.
"Sitten tuli lähimaksu, mutta korttilataus lähti ja päätepysäkit vaihtuivat päittäin –Kontioniemi taitaa olla näet vain yksi monista oman onnensa nojaan jätetyistä täkäläisistä takapajuloista. No, siellä on se a-sanajuttu, mutta kisoja tai muita tapahtumia ei monesti vuodessa järjestetä. Urheilijatkin kuuluvat ehkä Kontiolahden urheilijoihin, mutta asuvat Joensuussa ja kulkevat kaikki matkat omalla autolla.
pelkällä toteamuksella."
No; jos näin juhlahumussa, kuinka arjessa? Joko pidät yksityisautoa tai et harrasta, virkisty, tee työtä etkä asu tuolla armeijankin jo vuosikymmen sitten hylkäämällä syrjäkulmalla. Kuinka kunnollisen joukkoliikenteen puute voi olla haittaamatta Kontioniemen – väitetyn kärkihankkeen – kehitystä kaikissa mahdollisissa mielissä?
Kontiolahden kuntapoliitikoissa on kiitettävästi ikäihmisiä ja eläkeläisiä, mutta jotenkin en usko heidän silti ymmärtävän väestön vanhenemisen seurauksia. Että tarvitaan laadukas eli tiheä, huokea sekä saavutettava joukkoliikenne, jotta tuosta kylästa ei joudu muuttamaan pois, kun ajokortti lähtee iän tai terveyden vuoksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
OHJEET
Tätä blogia voi kommentoida vain suomen kielellä.
Jos sinulla ei ole mitään sanottavaa, älä sano sitä täällä.
Pysy asiassa.
Ole asiallinen.
Älä chattaile.
Ohjeiden vastaisia kommentteja ei julkaista.
Toistuva ohjeiden vastainen kommentointi johtaa toiminnon sulkemiseen.