perjantai 11. maaliskuuta 2022

Pönkkänä täydennyspalveluksen oven edessä – vai topparina pitämässä sitä auki?

Hohhoijaa. Reservinsivariudessa kysyntäpiikki sota-aikana; yllättyikö joku ihan oikeasti? Ainakin kahden kylän lehden – Ilomantsin ja Tuupovaaran – Pogostan Sanomien Jyrki Pönkkä, ex-kappari, sittemmin kansanopistojournalisti ja nyt päätoimittaja vaikuttui; värkkäsi pääkirjoituksen paikallislehtitorstaini suloksi.

Välillä ehdinkin unohtaa, että millaisessa tuppukyläisessä pussinperässä oikein asuinkaan – äskenkin pidättelin naurua, kun Radio-Karjalaisen päivälähetyksen historiapläjäyksenä luettiin Sitarin vouhaus ”naisten osattomuudesta” maanpuolustuksessa. Saatoin oikein kuulla kuinka vaikeina studiossa oltiin.

Onneksi sekin turva-alainen paikallispoliitikko-persu reservinhöpelö poisti minut FB-kavereista ennenkuin ehdimme riitautua asiasta – taisi valjeta etten ollutkaan kaltaisensa oikeistolainen. Näin päättelen, kun hän kerran kommentoi aiempaa ”yllättävää kysyntäpiikkiä” kauniisti sanottuna viiteryhmäuskollisesti. Hahahaa.

"Välillä unohdan hetkeksi asuvani tuppukyläisessä pussinperässä, mutta sitten puheeksi tulee maanpuolustus."

No, mitäs tämä maakuntaan re-patrioitunut ja ihan nuoruutensa juoksentelumaatkin vallannut Pönkkä taas kirjoitti? Viisaus näytti olevan, että eikai reservinpoistuja vain kuvittele sodan olevan osaltaan ohi. Voi ei. Näinkö pahasti ne kapiaisen asenteet ja ehdollistukset yhä kouristavat? Tuoko siis oli se teidän ikäluokkanne viisaus?

Sama vanha. Toteamus, että tämä on meidän kaikkien yhteinen isänmaa, jonka kokonaisturvallisuudesta olemme sijoitukseen, koulutukseen ja tehtävään katsomatta yhdessä vastuussa; on puolifalskius. Vai olisiko tarkemmasta erittelystä jo tullut sanominen, kun Ilomantsin taistelut, veteraanit sekä lässynlässyn?

Olisi myös voinut olla hiljaa valtakunnallisesta aiheesta, koska käytännössä mahdollisuus tietää kuinka moni oman talousalueen rahaa ynnä valtaa pitävä kävi armeijan, ja tukee Petri Variksen sanoin ”kännisten homorunkkareiden pyssyleikkejä metsässä” on aika pieni. Älä olettele, leimaa äläkä ainakaan mölähtele julkisesti.

"On puolifalskia selittää kaikkia tarvittavan ja arvostettavan, jos sodankäynti taisteluvälinein on aina ensisijaista."

Ai niin, joko muistin mainita, että tuonkin viisauden sisältänyt Heilakan kolumni jätettiin ilmeisen tarkoituksella ylösnostamatta somessa? Syytä tuskin tarvitsee kysyä; ratkaisu täsmää kuvitelmaan maakunnan arvomaailmasta. Siihen kuka on vahva ja kenellä on kaikki valta sekä raha; kuka taas on heikko, josta ei ole suurempaa väliä.

Mutta kun on. Näinä vuosina, kun olen täällä asunut; minulle on muodostunut kuva mikä on ainutkertaisen arvokasta ja ehdottomasti vierailijoille esiteltävää, mikä tuppukyläistä avutonta omanvoitonpyyntiä. Jos olen päämies tai hänen täysivaltainen edustajansa, tiedän myös tasan kenen palveluita käytetään ja kenen ei. Syystäkin!

Totean Pönkälle, että heitähän ukko etuoikeuskuvitelmasi ja itsestäänselvyydet päästäsi. Jos sinä et osaa käyttäytyä, huomaat koht’sillään ovien sulkeutuvan edestäsi, sekä ettei se mitä kuvittelit myyväsi kelpaa kenellekään. Älä syrji. Omalla ajallasi voit uskoa, ajatella ja harrastaa mitä haluat, mutta tee se silloinkin hiljaa.

"Heitähän ukko etuoikeuskuvitelmasi ja itsestäänselvyytesi. Omalla ajallasi voit tehdä mitä haluat, jos olet hiljaa."

Minä en Pönkkää tunne enkä tiedä minkä ylemmän sotilasopin hän on käynyt, mutta kapitulantti on väärä yksilö keskustelemaan sivarin poikkeusolojen tehtävistä. Määräysvalta meni jo ennen meidän kummankaan syntymää, sekä Kontiorannan vielä ollessa tultiin vapautetuksi sodankin ajaksi. Armeijaa ei edes tueta etäältä.

Loppujenlopuksi voikin siis – kiusallista kyllä – osoittautua, että ne ovat jälleen eri ihmiset kun ruumiita tekevät ja ketkä niitä käsittelevät. Sammuttavat tulipalot, estävät pentuja roveltamasta raivaamattomia räjähteitä, torjuvat hamstraamisen ja ryöstelyn sekä tekevät sen kaiken muunkin epäkiitollisen työn mistä ei sankarilauluissa lauleta.

Valkoisen fennougri evtlut lihansyöjä hetero sovinisti militaristin maailma voi siis olla valmis, mutta vain siksi, koska se on täynnä oletuksia, salailua ja vaikenemista; sikäli, jos vakaumuksen käsite ylipäätään rekisteröi sellaisella mitään. Tuleeko hän edes sodanuhkassa tietoiseksi valinnoistaan ja kykeneekö muuttamaan niitä?

"Kykeneekö valkoinen-fennougri-evlut-lihansyöjä-hetero-sovinisti-militaristi muuttumaan edes sodanuhkassa?"

Minä olen aivan liian kokenut ja elämäänähnyt mies kehdatakseni väittää, etteikö täydennyspalvelukseen hakijoissakin ole kaikenlaista porukkaa. Siksi en itse koulutusjaksolla kuuluttanut vakaumustani enkä kysynyt yhdeltäkään hänen omaansa. Reserviin jääväkin olisi siis parhaiten avuksi kaikille olemalla hiljaa.

Ei ainakaan pidä näennäisasiallisesti puhella sodan kurjuudesta ja selviämisestä. Saatat kuvitella olevasi erilainen, koska et naureskele avoimesti tai nimittele suoraan, sekä pidät sisälläsi ne toiset kyseenalaistavan ”tosikertomuksen”; sikäli kun olet sellaisenkin opetellut. Moinen on kuitenkin saman huonon perinteen jatkoa.

Pitäähän sodanajan sivarinkin vastaavasti muistaa olla sanomatta ja tekemättä mitään minkätähden olisi rauhan tultua vaikea kävellä kotipogostalla tai ei kehtaisi katsoa kohtaamiaan ihmisiä silmiin. Vasta kun siis tulet tietoiseksi ja ajattelet itse, alat tehdä oikeasti omia päätöksiä myös omasta maanpuolustusratkaisustasi.

"Reserviin jäävä voisi olla hiljaa. Muka-asiallinen juttelu sodan kurjuudesta ja selviytymisestä jatkaa huonoja perinteitä."

Itsenäistä ei homososiaalisen miesyhteisön häpeä kahlitse eikä täydennyspalveluksen ovenpönkkä vaivaa. Maailma, jossa kaikki piti saada koolle oppimaan kuria kurin vuoksi, heteronormatiivisuutta ja kämynationalismia – oli arvoton. Se joutikin mennä. Vai onko ovi sittenkin jo sepposen selällään auki topparin varassa?

Jos Pogostan Sanomien päätoimittaja Jyrki Pönkän pääkirjoitus oli edistystä todentava mittakeppi, ei tässä sentään enää keltapunaisella tuuma-asteikolla olla – iloonkin on aihetta. Mutta kelvottomaksi julistamisen, ulkopuolelle jättämisen ja sorron keveys tässä ajassa ei yhäkään tee itse teosta kelvollista.

Syrjintää se on silti ja sellainen pitää lopettaa tykkänään. Kyllä minä kummissani katsoin Uutissuomalaisen Maarit Vaaherkummun uusinta juttua samasta aiheesta. Koeta jo saada päähäsi, että ei sivari ole mikään armeijaa pakoilevan kiusaksi keksitty santsimarssi. Jos Pönkän asenne on 1960-luvulta, tuo on jo ihan silkkaa 30-lukua.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti


OHJEET

Jos sinulla ei ole mitään sanottavaa, älä sano sitä täällä.

Pysy asiassa.

Ole asiallinen.

Älä chattaile.

Ohjeiden vastaisia kommentteja ei julkaista.

Toistuva ohjeiden vastainen kommentointi johtaa toiminnon sulkemiseen.