maanantai 2. toukokuuta 2022

Voivoi, kun yhäkin on vain yksi sinivalkoinen pikkupaksa sekä kaksi konstaapelia

Suomalaisen poliisin toiminta- ja suorituskyvystä pitäisi keskustella vapun tapahtumien varjossa seuraavasti – sen autokalusto on yksipuolista sekä miehistön suorituskykykin riittämätöntä. Pakettiautoistuminen oli strateginen virhelaskelma ja jokaisen konstaapelin ajotaitojen erinomaisuus on harhaluulo.

Teen kuitenkin mielekkyyssyistä aiheeseen seuraavat rajaukset. En ole halukas keskustelemaan lainkaan olisiko Helsingin kantakaupungin katuja tullut juhlapäivän kunniaksi sulkea. Niinikään, jos sinulla on uskonnollisia tai poliittisia mielipiteitä vrt. toinen ajankohtaisista tapauksista – pidä ne itselläsi, ole hyvä. Tai yritä edes.

Kiitos MTV:n rikostoimitukselle VATV:stä. Itsekin kerran huomasin FIATin ratissa valtatiellä kirkonmäen risteyksen edeltä, että minusta vedetään törkeästi ohi ja lujaa; autokunta oli virkapuvussa sekä ainoa päällekytketty hälytyslaite oli etusäleikön sinipompulat. Hah-hah; tottakai valvontaryhmissä on iänkaiken ollut siviiliautoja.

"Pakettiautoistuminen oli strateginen virhelaskelma ja jokaisen konstaapelin ajotaitojen erinomaisuus harhaluulo."

Informantti on myös kertonut minulle, että kylänraittimme kahvilan edessä seisoo säännöllisesti taukoa pitävien poliisien autoja. Ne ovat kuvailtujen manööverien puolesta saattaneet olla niin valmiutta poseeraavia tyhjäntutkintapartioita kuin liikennepoliisejakin. Kivat siitä! Missä tulokset? Seuraavaksi siirrymme Kiteelle.

Nimittäin; en parhaimmalla tahdollakaan tiedä mitä tulisi sanoa, jos oikein poliisitiedotteessa piti kertoa partion ajaneen pokaa takaa 160 lasissa – tuloksettomasti. Juu – näissä ajoneuvoseurannoissa on tärkeää, että tilanne pysyy hallittavana – vastuu on taitavamman, kypsemmän ja selväpäisemmän harteilla.

Kyllä se on sillätavalla, että järjestelmä peittelee ohuutta mille kuvitelma yhden sekä saman hälytys- ja valvontapartion kaikenkelpaavuudesta perustuu – lisäpartioistakin olisi ollut vain rajallinen hyöty, koska oikeasti vaikuttavat taktiikat olisivat silti jääneet tekemättä. Otsikkoni on oikea; pakettiautojen suorituskyky on riittämätön.

"Mitä tulisi sanoa, jos oikein poliisitiedotteessa piti kertoa pokaa ajatun takaa 160 lasissa – tuloksetta?"

No, onneksi sentään Joensuusta joku ajoi vastaan ja matotti tämän ajo-oikeudettoman sekä ei ainakaan omaa autoaan ajaneen teinin. Siitäkö pitäisi sanoa kiitos? Ei välttämättä. Hyvää oli, että penska ei päätynyt jälleen kerran yhdeksi surkeuden suvivirren säkeeksi ja jäännökset jatkokäsittelyyn keinomateriaalipussissa.

Tämä tilanne olisi pitänyt saada poikki jo kauan aiemmin. Jos ainokainen hälytys- ja valvontasektorin partio suorittaa, on kaluston parannuttava rutkasti sekä niin on jäsentensä taitojenkin. Emme ehkä nyt ole maa, jossa c-joukkueen konstaapeleiden autoissa on sinivalo katolla, muttei sireeniä sisällä – vaan kaukanako siitä olemme?

Myös syrjäkulmisten ja pikkukaupunkien partioiden on kyettävä pakkopysäyttämään puskemalla – muussa tapauksessa on myönnettävä, että perässäajaminen väsyttämisen nimissä on taikauskoinen hokema – ei tietoon perustuva poliisitaktiikka. Ja voihan poliisimme olla väärin organisoitukin – keksikää nyt jo se maantiepoliisi.

"Pikkukaupunkien ja syrjäkulmienkin partioiden on kyettävä lopettamaan takaa-ajot tehokkain menetelmin."

No, Helsingin kantakaupungissa ei ainakaan luulisi voivan väittää, että partiot loppuvat, mutta voisi kysyä – käytettiinkö niitä vai ei. Kiitos Henri Rikanderille hyvästä kysymyksestä, että kuka ajoneuvoseurantoja oikein johtaa – nolo totuus kun taitaa olla, jottei(vät)...kansa...eiku kaksi konstaapelia kaikenvaltiasta vaan pärjää.

Yksintyöskentelyn loppu saattoi olla joidenkin yhä virassa keikkuvien päällystöön kuuluvien ikäluokan edustajien suuri voitto, mutta kun siitä tehtiin epäjumalankuva. Juu, voivathan ne pilliajon klaarata vallan mainiosti keskenään, mutta kun moiseen ryhtymisen tarve kertoo ettei juhlakalu itse hevillä pysähdy. Mitä eteen?

Viimeistään sitä Pohjoisespan romukasaa katsottaessa tulisi kyetä kysymään, että näinkö tämän piti mennä? Ei minusta. Poliisimme saattaa jopa olla hyvä, mutta emme saa jäädä sen vuoksi kuvittelemaan, että kehitystyön voi laiminlyödä. Yksi sinivalkoinen pikkupaksa ja kaksi konstaapelia eivät nimittäin ajoneuvoseurantaan riitä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti



OHJEET

Tätä blogia voi kommentoida vain suomen kielellä.

Jos sinulla ei ole mitään sanottavaa, älä sano sitä täällä.

Pysy asiassa.

Ole asiallinen.

Älä chattaile.

Ohjeiden vastaisia kommentteja ei julkaista.

Toistuva ohjeiden vastainen kommentointi johtaa toiminnon sulkemiseen.