sunnuntai 23. toukokuuta 2021

Turvallisuuden kadotessa hyytyy talouskin

Nyt on tämäkin nähty! KGB teki provokaation kansainvälisessä ilmatilassa matkanneessa Ryanairin Ateena-Vilna reittikoneessa. Hämäyksen jälkeen alus pakotettiin turhaan hätälaskuun Minskissä, jossa toimittaja ja oppositioaktivisti Roman Protasevitsh pidätettiin pelleilyturvallisuustarkastuksessa.

Vaikuttaisi siltä, että usealta on unohtunut muutama elämän perustotuus, jotka kertaan nyt mielihyvin. Turvallisuustoiminta on olemassa, koska mitä vain voi sattua-missä vain-kenelle hyvänsä. Silloin kaikkein tärkeintä on pitää omaisuus, toiminta, identiteetti tai muu suojattava intressi omassa hallinnassaan.

Toiseksi tärkeintä on häiriön minimointi eli jatkuvuuden hallinta. Ikäviä asioita siis sattuu ja tapahtuu, mutta ne havaitaan sekä ennaltaehkäistään milloin voidaan; mikäli tässä ei onnistuta, ongelmat rajataan ja ratkaistaan. Siviili-ilmailu tai lentokenttäoperointi eivät ole minkäänsortin poikkeuksia sääntöön.

"Tärkeintä on pitää suojattava intressi omassa hallinnassa ja toiseksi tärkeintä on häiriön minimointi."

Ennaltaehkäisyssä sidosryhmille opetetaan kouriintuntuvasti, että pommivitsejä ei kannata kertoa. Siitä saa niin ylimääräistä huomiota heti, koht’sillään vaikeuksia omaan toimintaansa kuin myös jälkeenpäin todennäköisesti penalttiakin. Uhkailu on näet melkein yhtä paha asia kuin itse teko; tämä on tiedetty jo vuosikymmeniä.

Riskimatkustaja tulee ensin tunnistaa ja käsitellä häntä oikein. Se ei ole helppoa; ajassamme näet ajatellaan heti että Ei Kuulu Meille, jos edessä on mitenkään työläs tai kustannuksia aiheuttava rasti. Asia on mietittävä uusiksi; jokaisen jotain tietävän on tunnettava uskaltavansa jakaa tietonsa. Muuten ennaltaehkäisy ei toimi.

Jos mennään itse matkustamisen puolelle; loppuvat yleensä henkilöresurssit, osaaminen tai molemmat yhtä aikaa. Ei muka voi olla pelkkää turvamiestyötä tekevää, koska kaikilla muillakin on useampia toimintoja hoidettavinaan. Se siinä vain on, että kulussa olevaan alukseen on vaikea lähettää komennuskuntaa apuun.

"Heti ajatellaan Ei Kuulu Meille, jos edessä on mitenkään työläs tai lisäkustannuksia aiheuttava rasti. Se on erehdys."

On houkuttava, joskin auttamatta vanhanaikainen ajatus, että joukkovoimalla taltutetaan yksi yksittäinen häirikkö ja laitetaan hänet rautoihin; näin pärjätään seuraavaan pysähdykseen. Se on mahdollisesti mennyt vähän tähän tapaan niitä aikoja, kun pahin ajateltavissa oleva uhka oli humalassa mellastava matkalainen.

Seuraava rajapinta on, että ilma-aluksen miehistö ja päällikkö saattavat ajatella turvallisuudesta aivan toisin kuin turvamies. Näin siksi, koska ei ymmärretä välilaskun voivan olla päällepamahtanutta uhkaa pahempi tilanne toisinaan silloinkin, jos tiedustelupalvelu ei manipuloi kolmatta osapuolta tahallisella provokaatiolla.

Vasta nyt päästään kohtaan, jossa suoritetaan sata lasissa; ensin pommiuhkalla järjestystä häiritsevät otetaan hallintaan, tehdään heille turvallisuustarkastus ja arvioidaan tilanne. Kuinka paljon p-sanalla tulee olla ostovoimaa juuri tässä tilanteessa? Se on hyvä kysymys, johon vastaamisesta turvamiehelle maksetaan.

"Kuinka paljon p-sanalla on ostovoimaa juuri nyt? Se on hyvä kysymys, johon vastaamisesta turvamiehelle maksetaan."

Missään ei kuitenkaan voi enää kuvitella, että on täysin viattomuuden tilassa ja maailman koskematon. Niinikään; turvallinen satama tai laskeutumispaikka ei ole itsestäänselvyys, koska käynnissä on kaikenlaisia konflikteja, tautitilanne vaihtelee sekä rikollisuudessa ja terrorismissakin löytyy. Vastapuolena voi olla valtiollinenkin toimja!

Koska, jos kaikki meni jo pieleen; vihonviimeinen vaihtoehto on yrittää vaikuttaa tilanteeseen pelleilyturvatarkastuksessa, josta matkustajaasi viedään jo. Tälläinen harkitsematon epätoivon ilmaus ei ikinä pääty hyvin. Jos ätäkistä syntyy kohtaus, johon matkustajat yrittävät mennä väliin; turvamies hillitsee heitä.

Se vain on niin, että jos turvallisuus katoaa niin bisneskin hyytyy. Tämä arkinen totuus taisi unohtua, kun halpalentoyhtiö syntyi lähimenneessä nopeuttamaan pääomavaltaisen talousjärjestelmän kiertoliikettä ja enentämään arvon lisäystä. Maailmanpolitiikka konflikteineen eivät taidakaan olla alisteisia taloudelle.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti



OHJEET

Tätä blogia voi kommentoida vain suomen kielellä.

Jos sinulla ei ole mitään sanottavaa, älä sano sitä täällä.

Pysy asiassa.

Ole asiallinen.

Älä chattaile.

Ohjeiden vastaisia kommentteja ei julkaista.

Toistuva ohjeiden vastainen kommentointi johtaa toiminnon sulkemiseen.