keskiviikko 5. toukokuuta 2021

Hyvä pseudohistorian vastustaja, varo ’mikä luulet olevasi’ -efektiä

Olenhan minä toki sen verran elämää nähnyt mies, ettei aihe ole vieras. Edessäni on puheltu korskeita ”henkisestä raiskaamisesta”, jonka väitettyjen ylivuosisataisten vaikutusten lievittämiseksi on tuotava esiin silkkaa satua maamme loistavasta menneisyydestä ja omaperäisestä itsepuolustuslajistakin.

Tieteilijä ei koske ei- tai epätieteelliseen sen jälkeen, kun jokin on sellaiseksi todettu; kaikki poikkeaminen tästä on arvotonta, ellei se ole tutkimusaihe. Joillekuille ero on kuitenkin liian vaikea asia hyväksyä. Mutta, vaikka lähettäisitkin aseenkantajasi pieksemään puoskarin, minkäsortin ritarin se tekee sinusta?

Siksi toisekseen, myös lukuisat aseenkantajat ovat ongelmallisia eläjiä. Moni heistä ei ole vain keski-ikäinen keskiluokkainen keskimittainen ja keskinkertainen, mutta myöskin inhimillisesti keskentekoinen. Jos majavanhäntä sekä stiletti ovatkin vaihtuneet verkkolaitteen näppäimistöön, tarkoitus on silti yhtä alhainen.

"Kun jokin todetaan ei- tai epätieteelliseksi, tieteilijä ei enää koske siihen; muuten kuin tutkimusaiheena."

Katsokaas; hyvät ritarit ja aseenkantajat; kuka tahansa voi saada opinto-oikeuden sekä moni valmistua tutkintoon, mutta silti vain harvoista on julkisiksi intellektuelleiksi. Lisäksi, siinä kuin kaikella koulussa opittavalla ei ole käyttöä elämässä; on myös tieteellisen työn ulkoisella pätevyydellä rajansa.

Kyllä moinen turnailu haiskahtaa minun nokkaani sensortin omistajuuskisalta, että paras olisi jättää mokoma väliin tykkänään. Tulkintavaikeuttakin voi toki ilmetä; sopiiko keskinäisten kilpailijoiden arvioida toinen toistaan? On myös mahdollista katsoa kysymys merkityksettömäksi; pitää sitä väistelynä, jolla kiusallinen keskustelu torjutaan.

Vai siitäkö molemmat hiiltyvät rajuiten, kun tämän kirjoituksen tarpeisiin asetan heidät sanottuun kilpailuasemaan? Sepäse, jos pseudohistorioitsijan lähteet ontuvat eikä tieteen kielikään ole hallussa, on myös helppo nähdä akateemisessa narisemisessa viite Ruotsin kuninkaiden julkisen kirjoittamisen sensuuriin.

"Hyvä ritarit ja aseenkantajat; kaikki pääsevät ja useat valmistuvat, mutta vain harvoista on julkisiksi intellektuelleiksi."

Tällöin taidetaan todensanoen keskustella jostain aivan muusta kuin historiasta. Kuka kuiskutteli kenenkin korvaan edeltäpäin, mikä kohdattaessa laukaisee raivopäisen hyökkäyksen? Moinen on nimittäin yleistä, kun kanssaihmiselle tehdään karvaita tekoja. Akateemisilla on vain hieman kansanmiestä fiinimmät sanat ja pehmeämmät otteet.

Akateemisen ihmisen tulisikin ymmärtää sosiaalistuneensa oman yhteisönsä normeihin ja saaneen samalla tietämättään melkoisen tottelevaisuuskoulutuksen. Siksi minä naputin tekstin kärkeen tuollaisen otsikon. Paikallaan olisi jopa sanoa, että kateus kalvaa ja on muuten melko paha tauti. Parantumisennuste on sama kuin tyhmyydellä.

Ylläkäyvää älköön kuitenkaan väärinymmärrettäkö pseudohistorian, tietämättömyyden tai todellisuudenkieltämisenkään puolustukseksi. Minä olen vain saanut tarpeekseni auktoriteettipelistä, omistushalusta ja tasapainoilusta hyväksyttävän puolella pysymisessä esittäen jotain ihan kummallista ei-valtavirtaista tulkintaa.

"Ylläkäyvää älköön väärinymmärrettäkö pseudohistorian, tietämättömyyden tai todellisuudenkieltämisen puolusteluksi."

Ihan mitä tahansa, jottei tulisi nimitellyksi uskovaiseksi joka ei vakuuttuisi mistään todisteista, tai tieteen ulkopuolelle astuneeksi denialistiksi. Ihminen on tarkoituksenmukainen ja tarkoitushakuinen olento; aivan kaikissa meissä on tarve uskoa tai selittää peloissaan, nolouksissaan sekä häpeissään.

Kukaan ei koskaan tiedä kaikkea eikä ole liioin ehdottoman varma; silti tarve kertoa tarinaa ei sinänsä vielä merkitse mitään patologista kuten esimerkiksi sairaudentunnon puuttumista tai pyrkimystä kulttijohtajuuteenkaan. Eivätkä kaikki totuudenetsijätkään todellisuudessa rakasta viisautta vaan voittamista.

Mikä luulet olevasi -efekti saattaakin siis osoittautua vähintään yhtä vaikeaksi selättää kuin saada asiallinen lineaaritelkkarin uutisjuttu vartijan ja järjestyksenvalvojan voimankäytöstä. Omanvoitonpyynti sekä tarve tehdä itsestään mielenkiintoinen korvaavat ymmärryksen ja oikeaa vastuuntuntoa ei tainnut koskaan ollakaan. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti



OHJEET

Tätä blogia voi kommentoida vain suomen kielellä.

Jos sinulla ei ole mitään sanottavaa, älä sano sitä täällä.

Pysy asiassa.

Ole asiallinen.

Älä chattaile.

Ohjeiden vastaisia kommentteja ei julkaista.

Toistuva ohjeiden vastainen kommentointi johtaa toiminnon sulkemiseen.