lauantai 11. joulukuuta 2021

Mutkia oli matkassa vielä enemmän ennen JoJoa ja Walttia

(Kuva: Jari Kähkönen)
Luin Pielisjokiseudusta, että Kontiolahden kunnanvaltuusto päätti budjetin, sekä kävi keskustelun – huokaus – joukkoliikenteestä. Yksi ölisi tyhjien bussien ajamisesta tunnin välein, toinen koetti vetää kotiinpäin ja kolmas halusi jonkin ihmeen selvityksen...ööö...”Taivas varjele, mitä sieltä tulee”?

Sanomatta olisi selvä, että keskimääräisen pohjoiskarjalaisen kuntapoliitikon – eläkeläisen, ison instanssin palkansaajan, maanviljelijän tai yrittäjän Isolla Yyllä – pään mukaan tehtäessä joukkoliikennettä ei juuri olisi. Niille se on aina rangaistus vääränsorttiselle ihmiselle, joka tuomitaan, koska hän ei ollut jotenkin normin mukainen.

On vajaavaltainen, rattijuoppo, sairas, kykenemätön tai pahinta kaikesta – köyhä. Eläjä, joita mokomat eivät tunnusta tuntevansa, mutta mielellään kyllä salakuuntelevat heitä julkistilassa; etenkin, jos ne valittavat jotain suureen ääneen ja sen tehdessään erehtyvät paljastamaan itsestään henkilökohtaisia tietoja. Bussiin ei vallanpitäjää saa.

"Budjetin yhteydessä kunnanvaltuustossa käytiin keskustelu joukkoliikenteestä. Taivas varjele mitä sieltä tulee?"

Ne ajavat joka paikkaan yksityisautolla tai taksilla, sekä mennessään kyttäävät pää kenossa bussipysäkillä seisovia niin, että heikompi suojautuu paniikissa alkaen näppäillä älylaitettaan. Raportoidusta keskustelusta päättäen poliitikot luullevat, että kyllä bussit sitten alkavat kulkea, kun on tien piennar tukossa kyytiintulijaa. Höpöhöpö.

Toimiva joukkoliikenne on osa infraa siinä kuin katuvalaistuskin – oho, eiku täälläpäinhän sekin sammutetaan yöksi. Tätä pidetään itsestäänselvyytenä, josta ei tarvitse tiedottaa eikä keskustella. Kellonaikakin tosin saattaa hieman vaihdella, koska itse teon tekevän kellokytkimen aika-asetukseksi lienee valittu lehmänkello.

Kotiinpäinvetäminen olisi muutoin vain väsynyt puolihauska vitsi, mutta minä ajoin täälläpäin bussilla jo silloin kuin prikaati oli juuri lakkautettu. Silloin linja-autoihin tuli iso lappu ettei kaupunkiin menevä linja enää aja Kontioniemen kautta, mistä syntyi myös mahdollisuus palvelukatveeseen.

"Täälläpäin bussipysäkillä seisojaa kytätään niin, että heikompi suojautuu paniikissa älylaitteensa näppäilyn taakse."

Monenko kontioniemisen eläkeläisen olet kuullut valittelevan, että ”joutuu” muuttamaan kirkonkylään, kun ei terveyssyistä enää saa ajaa autoa? Niinpä. Kyllähän niitä tulijoita sitten on, kun bussi kulkee jo. Eikä nyt puhuta pelkästään nuorten asioista; joukkoliikenne on kaikille maksaville ja turvallisuutta vaarantamattomille asiakkaille.

Naurettavin muistamani läppä on, että eihän kannata ottaa vastaan määräaikaista työsuhdetta toisessa kylässä, kun ei sinne ole joukkoliikennettä. Eihän? Moista ihmisen negatiivisesti leimaavaa äläystä en julkiseen kirjoitukseen muuten laittaisi nimettömänäkään, mutta tälläisiä ihmiset on vain ajan kanssa saatu uskomaan.

Ylipäätään; yksittäinen kunta tai kaupunki on kevyttä kamaa joukkoliikenteessä. Onhan esimerkiksi Pyytivaaran Uilontiellä ja Paiholan Kuurnantiellä pysäkit, mutta tuskin Kontiolahdella oli mitään tekemistä niitä käyttäneiden jo kauan sitten loppuneiden linjojen kanssa. Tai Joensuulla Perä-Utrassa; sikäli, kun bussi edes ikinä kulki siellä.

"Kyllä niitä tulijoita sitten on, kun bussi kulkee jo. Ei nyt puhuta pelkästään nuorten asioista."

Olen siis miedosti sanottuna epävakuuttunut kunnallispoliittisesta debatista, jossa olennaisin oivallus on muka olevinaan jokin selvitys. En minä halua, että joku kontaktiton sekä eristäytynyt seitsemänkympin ja seniliteetin välillä oleva höpelö sekaantuu arkeni toimivuuteen kivikautisilla arvostuksillaan sekä ennakkoluuloillaan.

Asiat ovat nyt jokseenkin mallillaan, kiitos. Kirkonkylästä pääsee kaupunkiin ja takaisin bussilla pohjoiskarjalaisittain hyvin – etelän standardeilla palvelutaso taas on enintään tyydyttävä – sen tiedän. Minun makuuni reitti kyllä hieman kiemurtelee, mutta vielä enemmän niitä mutkia oli matkassa ennen Walttia ja JoJoa.

Kontioniemen pikkubussiliikennettä voidaan kyllä lisätä niin, että mahdollisuudet niin kirkonkylässä asiointiin kuin etämmäskin vievään yhteyteen vaihtamiseen paranevat. Jos on kysyntää. En minä tiedä, koska itsellä ei ole tarvetta. Mutta vakavasti puhuen, kuuluuko tälläinen nippeliasia tosiaan budjettikeskusteluun?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti


OHJEET

Jos sinulla ei ole mitään sanottavaa, älä sano sitä täällä.

Pysy asiassa.

Ole asiallinen.

Älä chattaile.

Ohjeiden vastaisia kommentteja ei julkaista.

Toistuva ohjeiden vastainen kommentointi johtaa toiminnon sulkemiseen.