maanantai 15. elokuuta 2022

Köyhän ja kipeän palvelut

Siun soten IT-palvelut on kuluvana vuonna tehnyt minuun kielteisen vaikutuksen kahdesti. Ensin tökki Korona-rokotusten ajanvarausautomaatti ja sitten Päivystysavun takaisinsoitto. Molemmista on jätetty palautetta; ensinmainittuun on jo tullut vastauskin, vaikka tyyli ei sinänsä vakuutakaan.

Kyseisestä automaatista selviytyäkseen oli siis ratkottava useamman tietokentän arvoitukset, minkä sain luonnollisesti hoitaa ikääntyneen perheenjäsenen puolesta. Kyllä minä näin ihan selvästi, että kännykkänumeron ilmoittamisohje ja -malli kertovat kahta eri asiaa; ja olin varma asiastani, kun aikavaraus ei mennyt perille.

Muutin toimintatapaani vastaamaan ohjetta eikä mallia, joten perheenjäsen sai kännykkäänsä tavoitellun kuittausviestin. Vastauksena palautteeseeni epäkohdan merkittävyys kiistettiin, mutta se kerrottiin silti päätetyn korjata. Niinpäniin. Mistä olisin edes voinut tietää varauksen menneen läpi silti, kun kuittausta ei näy eikä kuulu?

"Siun soten IT-palvelut on tehnyt minuun kahdesti kielteisen vaikutuksen. Ensin tökki Korona-rokotusten ajanvaraus."

Seuraavaksi olin itse avuntarvitsijana, kosken miltei 30 vuoteen ollut sensortin nuhakuumeessa eli flunssassa, joka käynnistyy äänenmenetyksellä. Elämme myös globaalin pandemian aikaa, jos joku oli tässä välissä asian unohtanut. No, Omaolo neuvoi yhteydenottoon päivystykseen, mutta 116117 ei vastannut.

Ensin takaisinsoittoautomaatti ei käynnistynyt lainkaan. Seuraavalla kerralla käynnistyi, mutta jostain kumman syystä puhelua ei kuulunut koskaan. Arvoin, että mitähän mahdetaan nyt tarkoittaa käsitteellä suuntanumero? Onkohan se 358 eli maanumero, 013 eli maakunnan suuntanumero vai kännyköiden kolme ensimmäistä numeroa?

Kuinka ollakaan, että kun näppäilin maanumeron ja oman luurini numeron ilman sitä kaikkien kännykkänumeroiden ensimmäistä nollaa – niin johan tuli terveydenhoitajan takaisinsoitto – peräti kahden minuutin kuluessa. Korostan, että näin huonosti täyttöohje neuvoi eikä mikään turvatoiminto liioin estänyt ”näppäilyvirhettä”.

"116117 ei vastaa, takaisinsoittoautomaatti ei käynnisty ja sitten jouduin arpomaan oikeaa tapaa kirjoittaa puhelinnumeroni."

Tästäkin asiasta jätin palautelomakkeen, jonka tarkoituksella asetin kulkemaan päivystystoiminnon johdon kautta, koska haluan siellä havahduttavan ilmiöstä mahdollisesti seuraavaan tervehtymis- ja henkiinjäämismahdollisuuksien hukkaamisen vaaraan. Moista epävarmuustekijää ei vain yksinkertaisesti voi olla olemassa.

Ei ole hyväksyttävää katsoa pääosan terveydenhuoltoon yhteyttä ottavien asian olevan niin vähäinen tai tyystin puuttuva, että se joutaakin kadota jonnekin matkan varrelle. Toki. Onhan maassa olemassa myös se yleinen hätänumero, jonne tuli soittaa myös terveydellisissä hätätapauksissa, mutta on tämä silti järkyttävän edesvastuutonta.

Joltisenkin yhtä vähän vaikuttunut olen myös siitä, että kun – kuukausipalkalla ja työvuorolistalla olon lakattua – kukaan ei enää välitä kontrolloida minua; saan kipuilla viikon jotain, joka olisi tehokkaalla oireidenlievityksellä ollut ohi 2-3 päivässä. Rikas en ollut milloinkaan, mutta nyt on pakko sanoa olevan aika perseestä olla köyhä ja kipeä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti



OHJEET

Tätä blogia voi kommentoida vain suomen kielellä.

Jos sinulla ei ole mitään sanottavaa, älä sano sitä täällä.

Pysy asiassa.

Ole asiallinen.

Älä chattaile.

Ohjeiden vastaisia kommentteja ei julkaista.

Toistuva ohjeiden vastainen kommentointi johtaa toiminnon sulkemiseen.