lauantai 22. helmikuuta 2020

Reilan rivimiesmarkkinointi ontuu


                                                Video: Duunitori, Youtube

Luulin turvamyyjien olleen jo menneen syksyn lumia, mutta jatketaan sitten juttua, kun on kerran oikein puhemies valittu ja nettiin lykätty ”vastausvideo” tieskenelle. Jaahas. Mitäs minä näenkään? Sehän on ilmeinen markkinointiviestintä-ätäkki, jonka moukaroinnilla pyritään markkinoiden haltuunottoon. Aloitettiin rekrytoinnista.

Tämän näkee selvästi jo ensimmäisestä väitetystä kysymyksestä. Kuulehan Antti; onko ihan reilua yrittää esitää, että maassa ei koskaan muita turvamyyjiä ollutkaan kuin te Reilassa töissä olevat? Ei minusta. Työsi syntyperä nimittäin on harkittu fuula; alussa muiden firmojen tekijät esiintyivät kuin olisivat vartijoita, mutta eivät silti oikeasti olleet.

On ihan kiva veto koettaa uudelleenmääritellä keskustelu omasta näkökulmastaan. Sehän käy, koska määrittelijä työkavereineen on turvallisuusalan elinkeinoluvan haltijan palveluksessa oleva hyväksytty vartija; päällä on merkit sekä vyö. Mutta onko tämä koko totuus, tai edes niin varma asia, että sen voi sanoa julkisesti yleistäen?

Monimuotoisuus ja -puolisuus on iloinen asia, mutta vain jos se on totta. Eikö videon suunnittelijoilla käynyt mielessä ilmeinen uskottavuudenpuute, mikä väistämättä seuraa kun elämänsä vedossa oleva nuori uros puhuu yli 50-vuotiaan työmarkkinoista? Teidän rekrymainoksennehan kääntyy silkaksi vitsiksi.

Rivimiesmarkkinointi on nimittäin uskottavaa vain, jos puhuja voi omana kokemuksenaan pokkana sanoa, että kyllä hänellä vaan on ihan kaikenikäisiä työkavereita. Ellei Antilla ole ylipäätään käsitystä, että minkäikäistä porukkaa Reilassa on töissä, olisi hänen pitänyt tyytyä lukemaan pelkät ikärajat laista.

Ja aina vaan paranee/pahenee. Markkinointiviestintä-ätäkki on ilmeisesti syntynyt kuvitteellisessa turvamyyjän ja vartijavartijan välisessä sanailussa, joten tietysti pitää yrittää kääntää näkökulma nurinpäin. Että ei olla vartijoilta mitään viemässä; ollaan myyjille saamassa. Positivisuudella eteenpäin. Aina. Älä keksi, kerro.

Teetkö sinä vai etkö sinä tee kahta työtä yhdellä palkalla? Sitä minä kysyn, mutta otaksun jääväni vaille vastausta. Rohkenen epäillä, että mitään työntutkimusta ei ole koskaan tulossa; S-ryhmä vyöryttää omistajan oikeudella, koska se halusi poistaa liian suureksi kasvaneen vartioimisliikkeiden vaikutusvallan HOK-Elannossa.

Palkkahan se on aina mikä kiinnostaa, mutta nyt siitä puhutaan hyvin vähän. Pitäisi ymmärtää, että yhtäällä on palkkatariffit ja normit; sitten ovat toisaalla toteutuneet ansiot, jotka usein ovat ihan eri asia. Uskottava rivimiesmarkkinoija sanoisikin nyt, että ”kavereiden kanssa on vertailtu palkkoja näinjanäin”.

Seuraako siis kaupan työehtosopimuksen noudattamisesta, että turvamyyjän ansiot ovat vartijavartijaa suuremmat vai voisivatko ne olla, jos kaikki menisi kohdalleen? Luullaan ihmisen tekevän ”uskonhypyn sokeana tuntemattomaan”, jos luotettavan oloinen tyyppi heittää laajan käsitteen, jota harva tuntee entuudestaan riittävästi.

Tätähän se markkinointi on; ei koskaan jäädä sanattomaksi, mutta lopulta ostopäätös jää aina vastaanottajalle. Katsokaas, rakkaat amatöörit, kun kovasti mainostaa niin siinä on riskinä olla tahattoman koominen. Eivät kaikki ole tietämättömiä tai suhtaudu turvamyyjyyteen neutraalisti ikäänkuin se olisi homma siinä kuin muutkin.

Puhumattakaan jännitystä, valtaa ja aseita etsivistä hardcore-vartijavartijoista, jotka pystyvät juuri ja juuri pitämään pokerinsa, kun sanovat sanan ”asiakaspalvelu”. Heitähän Reila ei missään tapauksessa haluakaan palvelukseensa ja pyrkii karsimaan sellaisten alut joukostaan jo kurssien aikana. Firmanvaihtajista en tiedä.

Itse sanoisin, että tämänsortin rivimiesmarkkinointi ontuu ja pahemman kerran; rumahko todellisuus rahan sekä vallan puristuksessa saattaa osoittautua aikamoiseksi koettelemukseksi tietämättömälle tai herkkäuskoiselle. Osaatko sinä arvatakaan, että mitä tulet tekemään, millä hinnalla&ehdoilla ja missä olosuhteissa?

No, sittenpä näet, kun sinne asti pääset. Koeta pärjäillä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti


OHJEET

Jos sinulla ei ole mitään sanottavaa, älä sano sitä täällä.

Pysy asiassa.

Ole asiallinen.

Älä chattaile.

Ohjeiden vastaisia kommentteja ei julkaista.

Toistuva ohjeiden vastainen kommentointi johtaa toiminnon sulkemiseen.